Terbaru. Dapatkan segera dari penulis WA 012-2712906

Terbaru. Dapatkan segera dari penulis WA 012-2712906

Selasa, April 25, 2017

Katamu Asik!

Kampung Asik sememangnya indah.  Berkabus sepanjang pagi dan lewat senja jika hujan turun. Sesiapa datang pasti terpaut. "Saya suka betul dengan kampung awak ni, Asik," puji saya.  Yalah, pencinta alam seperti saya memang suka keindahan.
"Kalau encik suka, encik pindah sini lah..." balas Asik selamba.
Saya geleng banyak kali.
"Kenapa encik nak juga tinggal di pekan?" tanya Asik.
"Errr... Selamat sikit.  Tempat awak ni mungkin banyak ular, biawak, harimau..."
Asik gelak.  "Binatang tu yang takut hendak dekat dengan orang, encik.  Lagi?  Sebab apa?"
"Errr...  Ada polis.  Keselmatan terjamin..."
Asik gelak lagi.  "Kampung aku tak payah polis, encik.  Tok batin seorang boleh jaga.  Lagi?"
Ceh! Asik sudah mencabar ni.
"Ada undang-undang... Sivil, Syariah, Jenayah, Trafik...  Undang-undang...  Undang-undang..." Apa lagi saya hendak cakap?
Asik gelak dan saya terus terbakar.
"Tok batin seorang boleh jaga, enciiiikkkk..."


 

Tiada ulasan: