Terbaru. Dapatkan segera dari penulis WA 012-2712906

Terbaru. Dapatkan segera dari penulis WA 012-2712906

Rabu, Februari 29, 2012

Menulis Untuk Kanak-kanak


SEORANG penulis muda, saya juga masih dikatogerikan penulis muda walau pun umur sudah menganjak ke arah berusia...  Penulis muda tersebut meminta saya memberi tips bagaimana menulis untuk kanak-kanak...  Kita bincangkan dan saya fikir pembaca boleh berkongsi pengalaman di ruangan ulasan catatan ini.  Saya hanya ingin berkongsi bagaimana mahu mendapat semangat untuk menulis novel atau cerpen untuk kanak-kanak.
1.  Saya sering memulakan menulis dengan duduk di perpustakaan awam, di bahagian khas untuk kanak-kanak.  Banyak novel kanak-kanak yang bermutu boleh dijadikan rujukan di situ.  Juga kebisingan kanak-kanak yang membaca, juga mengeja, boleh menjadi hasil tulisan yang hidup kepada watak-watak.
2.  Saya juga menulis di rumah dalam kebisingan anak bongsu saya, yang digelar neneknya Tok Minah Radio.  Ada sahaja omelan dan keletahnya yang mengusik hati.  Kadang-kadang saya menulis di meja makan dan Tok Minah Radio bermain di kaki saya di bawah meja.
3.  Beberapa penulis tersohor novel kanak-kanak sering menjadi rujukan seperti Ali Majod, Shahidan Mohd Noh, Ismail Sarbini, Othman Puteh dan lain-lain yang saya tak sebutkan.  Jika penulis luar negara, Enid Blyton lah yang novelnya sentiasa hidup sepanjang zaman.
4.  Dunia kanak-kanak bagi saya satu dunia yang menarik - tiada masalah, semuanya berkemungkinan dan penuh dengan imiginasi.  Kata seorang kawan, untuk merasa bahagia, jangan buang dunia kanak-kanak itu dari sebahagian hidup kita.
Dan kini, penulisan novel kanak-kanak semakin mencabar apabila saya mula ditugaskan di bahagian kanak-kanak...  Saya harap akan menulis isu kanak-kanak dalam menghadapi cabaran masakini.

Tiada ulasan: