Terbaru. Dapatkan segera dari penulis WA 012-2712906

Terbaru. Dapatkan segera dari penulis WA 012-2712906

Isnin, Julai 11, 2011

saman

Merah muka Mat Leh bila masuk pejabat.  Terus duduk terhenyak di kerusi sampai Kak Kiah yang duduk sebelah memanjangkan leher.  "Apa yang tak kena, Mat?" tanya Kak Kiah macam Ustazah Si Norbahyah kat TV, lembut dan tawaduk bunyinya.

"Kena saman."  Mat Leh ambil nafas panjang, bagi hati tenang sikit, kalau dibiarkan marah tu berleluasa nanti darah tingginya naik.  Bila dah naik, alamat dia kena duit lagi kena pergi klinik.  "Bukan laju sangat, 120 km/sejam saja.  Lebih 10 km/jam pun tak boleh kasi lepas," rungutnya.

"Abang tak minta settle ke?" tanya Ali Dispact yang menyibuk hendak tahu.
"Bukan aku minta settle, dia tanya - tak mahu settle ke?  Aku jawab mana ada duit nak settle..."

"Tu la, Bang Mat berkira sangat.  Kalau bagi RM50, kan dah settle.  Kalau kena saman - kan kena bayar RM150.  Kan rugi..."

"Ali... Rugi RM150 kena saman tak apa Ali...  Rugi dunia...  Kalau beri rasuah, nanti kena bakar api neraka - lagi susah..."  Kak Kiah bersuara, membuatkan semua yang ada terkedu...
"Boleh minta ampun, kak..." ujar Ali Dispact sambil berlalu.
"Kok ya Tuhan ampunkan, kok tidak?"

Tiada ulasan: