Terbaru. Dapatkan segera dari penulis WA 012-2712906

Terbaru. Dapatkan segera dari penulis WA 012-2712906

Selasa, Jun 10, 2008

Meniti Batas & Jiwa Manusia Jawa


Sudah menjadi tabiat, saya membaca bukan ketika waktu senggang tetapi ketika usaha menaip aksara sentiasa gagal. Pulang dari Majlis Pelancaran 14 Novel Kepezi, beberapa novel rakan-rakan kuuliti dan yang pertama diselesaikan dalam tempoh sehari, Meniti Batas oleh Zulkifli Khair.
Meniti Batas tidaklah berat isinya, juga tidak ringan tetapi sarat dengan maklumat yang semasa sifatnya. Apatah lagi bila memasukkan tahun dan tarikh dalam penceritaannya. Juga nama-nama agensi yang bersifat semasa (ketika kerajaan sekarang tentu berlainan dengan kerajaan akan datang). Mungkin dalam sedekad ini, Meniti Batas enak dan enggan dilepaskan apabila mulai dengan muka surat pertama. Bagaimana pada dekad-dekad yang mendatang? Mungkin juga ketika itu untuk cetakan semula perlukan kerja-kerja editorial kembali.
Saya kagum dengan Meniti Batas, untuk manusia Melayu yang mungkin mahu memahami manusia Melayu yang berketurunan Jawa – baca lah. Nilai dan aspirasinya, tambatan jiwa pada susur leluhurnya. Kecenderungan ini sebelum ini boleh dilihat lewat novel-novel Arenawati seperti Cakra Waruga. Bukan mudah sebenarnya mahu memahami keturunan-keturunan tertentu dalam kelompok manusia Melayu. Setiap keturunan seperti Minang, Bugis, Bengkulu, Banjar, Jawa, Mendailing dan lain-lain yang bersusur galur dari kepulauan rempah ini mempunyai kelebihan sendiri. Juga keturunan manusia Melayu yang berasal dari Kedah, Patani, Kemboja dan Kelantan. Itulah kepelbagaian budaya yang mewarnai manusia Melayu.
Buat Zulkifli Khair, tahniah! Dan pastinya saya menunggu novel saudara yang akan datang.
Gambar - Pelancaran Novel Kepezi oleh Pak Samad ihsan Zulkhair

DBPKL – Kuala Kubu Bharu – Tanah Rata

1 ulasan:

IdzaRis berkata...

assalamualaikum tuan...
jemput ke aktiviti galakan membaca oleh Bahagian Pinjaman, Perpustakaan Negara - www.pnm.my yg berlangsung sepanjang tahun...
maklumat lanjut di blog saya...
terima kasih.